Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven

Loven er blitt kritisert for at den ikke gir rett til tilgang til varer, tjenester og informasjon. Plikten til universell utforming i Diskriminerings ? og tilgjengelighetsloven imøtekommer ikke alle brukerbehov.

 

Norges Døveforbund deltar i en referansegruppe i Barne- og likestillingsdepartementet (BLD) for å kartlegge hvilke varer, tjenester og informasjon rettet mot allmennheten det er vanskelig å få tilgang til i dag, og hvilke grupper som blir berørt av manglende tilgjengelighet. Utredningen skal foreslå rettslige og ikke-rettslige tiltak. Dette skal også sees i sammenheng med FN konvensjonen om rettigheter for personer med nedsatt funksjonsevne og forslag til nytt EU-direktiv om likebehandling.

Utredningen skal sendes på høring og være ferdig innen 1. juli 2009.

 

Samtidig med dette arbeidet er Kultur- og kirkedepartementet (KKD) i gang med å se på teksting / tegnspråktolking av digitale medier, en utredning som må sees i sammenheng med utredningen av tilgang til varer, tjenester og informasjon.

 

Norges Døveforbund har spesielt pekt på disse områdene:

Kultur

Filmfremsyning/ teater

  • Alle norske spillefilmer som får statstøtte skal tekstes

  • Alle norsktalende spillefilmer som vises på kino skal være tekstet

  • Alle norske TV kanaler, også lokal-tv skal tekste / tegnspråktolke sine programmer

  • Det skal være mulig å hente ut tekstet / tegnspråktolket versjon av alle norskproduserte radioprogrammer

  • Det må produseres et rikt utvalg av barnebøker fortalt på tegnspråk for aldersgruppen opp til 10 år.

  • På større offentlige og private åpne arrangementer skal det være tegnspråktolk

  • Tegnspråktolking av teater

  • Teksting av sendinger på WEB ?TV og lagrede TV-programmer

 

Direkte tilgang til nyhetsbegivenheter for eksempel taler (store offentlige arrangementer), pressekonferanser

  • Tegnspråktolking av direkteoverføringer i norske medier og interne medier som Stortingets overføringer, pressekonferanser, appeller ved demonstrasjoner og offentlig informasjon.

 

Nødmeldetjeneste ? nødvarsel ? eks flom.

  • Kunne varsle om nød (110, 112, 113) via SMS uansett hvor man befinner seg.

  • Kunne motta varsling om for eksempel katastrofer, via SMS

 

Telekommunikasjon

  • Alle tjenester som krever telefonisk henvendelse må også kunne gis / nås via SMS (eks feilmelding, endring av flybilletter og bestilling av varer og tjenester)

  • Universell utforming av telefoner ? må inneha kommunikasjon for tekst, tale og bilde. Døve må kunne ringe alle typer tlf og ikke være avhengig av hjelpemiddelsentralen.

 

Samferdsel

  • All informasjon som gis auditivt skal gis visuelt. Gjelder både ved avgang og ankomst samt ombord. Ikke bare sanntidsinformasjon men ALL informasjon må gis visuelt.

  • Informasjon ifm billettkjøp, boarding, endringer osv skal også gis via SMS.

  • Sikkerhet og rømningsrutiner må ivaretas ved visuell informasjon

 

Tolketjeneste

  • Det må defineres som lovbrudd når man ikke får tolk ? når det er bestilt

  • Tilgang til tolketjeneste hele døgnet må realiseres

 

Helse

  • Døve som trenger sykehjemsplass /omsorgsbolig må få velge tilbud i tegnspråkmiljø

  • Kontakt med helsevesenet via SMS og e-post (for eksempel ved bestilling av legetime).

 

Serviceyrker

  • Offentlige kontorer har ansvar for bestilling av tegnspråktolk.

  • Alle som jobber i serviceyrker må beherske det internasjonale enhånds-alfabetet.

  • De som tilbyr (annonserer)tjenester, for eksempel kjøreskoler, voksenopplæringskurs med mer har ansvar for å skaffe tegnspråktolk, dersom noen deltakere ønsker dette.

 

Mer informasjon om Diskriminerings ? og tilgjengelighetsloven får du ved å klikke på denne linken

 

http://www.ldo.no/no/Funksjonsevne/Forside/Storre-frihet-med-diskriminer...