NDF har i lang tid jobbet i forhold til offentlige myndigheter for å få til en velfungerende nødmeldingstjeneste for døve. Derfor var det knyttet forventning til det møte NDF hadde med Kokom i Bergen. Interessepolitisk rådgiver i NDF Sissel Gjøen sier i en kommentar etter møtet:
- Det var en nyttig møte og vi fikk tydelig fram at døve er utålmodige for å få løsning på mulighetene til å sende nødmeldingssamtaler direkte som sms-meldinger. Det er den tekniske biten som er utfordrende. Det vanlige nettet for sms-meldinger blir for usikkert når det gjelder nødmeldinger. Vi kan risikere at det tar all for lang tid før meldingene når fram. Det verste eksempelet er nyttårsaten da meldingene ofte ikke kommer til mottaker før dagen etterpå.
I dag er det 72 lokale nødmeldingssentraler i Norge. Leder for KoKom Egil Bovim mener det mest hensiktsmessige kanskje er at en sentral bygges opp med kompetanse på betjening av nødmeldinger via sms og evt også gjennom bildetelefon. Kokom arbeider med et prosjekt som skal inkludere alle grupper som ikke kan gjøre bruk av vanlig telefon til nødmeldingstjenesten. De er også engasjert i et tilsvarende arbeid i EU.
- Hvis en nødmeldingssentral får ansvaret for døve, bør den sentralen både ha ansatt tegnspråktolk og medisinsk ekspertise slik at sentralen kan kommunisere direkte med døve, understreker Gjøen.
Hun deler også Bovims syn på at det bør være bare ett nødnummer, gjerne nr. 112 som er nummeret nesten hele Europa bruker, og altså samme nummer for de som bruker taletelefon, teksttelefon, sms og billedtelefon. For at en ordning med sms-tjeneste ikke skal bli misbrukt og for at meldingene skal komme fram så raskt som mulig blir det nødvendig å få brukerne til å registrere seg med personalia.
Men den tekniske løsningen må på plass. Det er nødvendig med et telefonnett som går utenom den vanlige telefontrafikken slik at man er sikret øyeblikkelig bistand.
- NDF vil presse på Justisdepartementet slik at de bevilger de midlene som trengs for å få finne den tekniske løsningen og dernest bygge om en tjeneste som kan gi samme sørvis til døve som resten av befolkningen nyter godt av, sier Sissel Gjøen.