Doktorgradsarbeid i norsk tegnspråk

Doktorgradsarbeid i norsk tegnspråk

Siv Fosshaug er et kjent navn for de fleste døve her i landet. De siste årene har hun bodd i Sveits med mann og barn. Nå har hun søkt stipend til et doktorgradsarbeid om døve barns utvikling i norsk tegnspråk.

 

- Jeg trenger kontakt med døve barn av døve foreldre fra 3 til 7 år til prosjektet. På grunn av reglene til Datatilsynet kan jeg ikke ta direkte kontakt med familier. Derfor håper jeg at interesserte familier vil kontakte med på e-post: sfosshaug@slse.ch, informerer Fosshaug

 

Jeg er også på jakt etter familier med døve foreldre som både har døve og hørende barn.

 

Temaet for prosjektet hennes er døve barns utvikling i norsk tegnspråk, med spesiell fokus på døve barns beherskelse av ikoniske verb og hvordan ikoniske verbstrukturer, også blikk og hodebevegelser, blir brukt som referanse i deres fortellinger på tegnspråk.

 

- I min studie blir barna filmet to ganger i løpet av en periode på ett år. De skal fortelle en bildefortelling på norsk tegnspråk. Video-opptakene skal foregå så naturlige som mulig hjemme hos familiene. Data fra de to opptakene skal analyseres for å se på hvordan språket utvikles mellom første og andre videoopptak. Resultatene skal så sammenlignes med resultatene fra en doktorgradsavhandling av Rolf Piene Halvorsen (2010), hvor han bruker den samme fortellingen blant voksne døve. Dette gjør det mulig å observere hvilke områder barna fortsatt trenger å utvikle seg i for å kunne nå nivået til en voksen døv tegnspråkbruker, forklarer Siv Fosshaug.

 

Hensikten med prosjektet er å lære mer om når barn begynner å produserer ikoniske verb i fortellingene sine og hvordan de bruker ikoniske verbstrukturer i ulik alder. Datatilsynet blir informert om prosjektet og tillatelsen blir innhentet. Personvern skal bli ivaretatt så mye som mulig.

 

Professor Sonja Erlenkamp ved Høgskolen i Sør-Trøndelag skal være Fosshaugs hovedveileder.