NDF er positiv til omorganisering av opplæringstilbudet til hørselshemmede barn (døve, tunghørte, CI-brukere).
NDF kan ikke støtte nedleggelsen av døveskolene før man har kunnskap og dokumentasjon om dagens situasjon og alternativer som må være på plass før man tar vekk dagens tilbud. Vi trenger kartlegging, kunnskapsinnhenting og konsekvensutredning.
Dessverre ser vi at kommunene ikke er i stand til å påta ansvaret. Vi har eksempler fra foreldre i kommuner som har lagt til rette så godt som mulig, og som har møtt stor velvilje, men som likevel ser at barna trenger et større tegnspråklig miljø. Selv om de er CI-brukere.
Det andre ytterpunktet er foreldre som opplever at de møter motstand fra kommunene og ikke får det deres barn har lovmessig krav på.
Det er derfor forhastet å overlate ansvaret til kommunene uten en grundig gjennomgang av undervisningstilbudet til hørselshemmede barn, og få på plass et nytt system.
Riksrevisjonens kritikk av spesialundervisningen bekrefter at kommunene ikke klarer å følge opp regelverket. Staten må stå for finansiering av tilbudet, fordi vi ser at kommunale tilbud lider under varierende kommuneøkonomi, og vi ser det gir problemer med å opprettholde opplæringstilbudet.
Det er også problemer knyttet til eksisterende kommunale løsninger fordi man mangler tilbud til deltidselever og tegnspråkkurs og botilbud. Løsningene må fungere som regionale.
Det er ikke logisk å splitte tilbudet til heltids- og deltidselever og kurs og tegnspråkopplæring til foreldre. Vedtaket vil gi kommunene ansvar for heltid, men Statped fortsatt ha ansvar for resten. Det strider mot tankegangen om størst mulig tegnspråkmiljø. Tilbudet i framtiden må være samlet.
Vi trenger en kvalitetskontroll på dagens tilbud. Mangelen på dette påpekes også i Riksrevisjonens rapport.
Det finnes ikke gode argumenter for å legge ned Hunstad skole i Bergen i 2014, siden kommunen planlegger et nytt tilbud i Natland skole, som er planlagt ferdig i 2014. Hordaland foreldrelag viser også til at det totale elevtallet er stabilt.
Flere medlemmer av Midtlyng-utvalget (NOU 2009:18 Rett til læring) har også uttalt seg kritisk til nedleggelse før alternativene er på plass.
NDF er positive til et helhetlig tilbud, organisert etter tvillingskolemodellen, og at fokus på skoletilbudet dreies fra spesialpedagogikk til å være et språklig tilbud. Tegnspråk er et språk, og ikke et spesialpedagogisk anliggende. Opplæringslovens §2.6 som gir rett til tegnspråklig opplæring er ikke å anse som spesialpedagogikk. Dette understreker behovet for at vi må se på opplæringstilbudet til hørselshemmede i et nytt lys, og behovet for å tilpasse tankegangen til dagens anerkjennelse av tegnspråk som et språk. Det er i tråd med Språkmeldingen (St.meld.nr 35, 2007-2008, Mål og meining - ein heilskapleg norsk språkpolitikk).