Tegnspråk
Komiteen har merket seg at blant andre Norges Døveforbund er bekymret for den framtidige tegnspråkopplæringen og statusen til tegnspråket, etter en nedgang i antallet tegnspråklige bl.a. på grunn av CI.
Komiteen mener det er svært viktig å gi tegnspråklige barn og unge god opplæring, sikre et sosialt og faglig miljø for disse og legge til rette for en god oppfølging av rettighetene til tegnspråklige.
Råd og veiledning
Komiteen har merket seg at departementet vil ta initiativ til et tverrfaglig forum eller råd for hørselshemmede som kan bidra til mer enhetlig veiledning til foreldre som får et hørselshemmet barn. Mange opplever i dag å få sprikende råd vedrørende valg av vektlegging av talespråktrening versus tospråklig opplæring.
Komiteen mener det må legges til rette for at personer med et spesialpedagogisk hjelpebehov, deres foreldre og pårørende kan henvende seg ett sted for å få råd og veiledning om hvilke opplæringsrettigheter og muligheter den enkelte har. Under komitéhøringen kom det frem at pårørende til afasipasienter ikke er fornøyd med dagens oppfølging. Komiteen vil vise til statsrådens svar til komiteen 18. mai 2011 der det uttales at det ikke er tatt stilling til om den planlagte digitale veilederen også kan inneholde en pårørendeplakat. På denne bakgrunn ber komiteen departementet konkret vurdere om det kan utvikles en «pårørendeplakat» etter modell av «foreldreplakaten» slik at det kan bli enklere også for pårørende å forholde seg til det offentlige hjelpeapparatet og få kunnskap om rettigheter.
Kompetanseutvikling
Komiteen legger merke til mulighetene for samarbeid mellom helseforetakene og Statped. Komiteen slutter seg også til endret mandat for eksisterende nasjonale sentre og til hvilke av dagens kompetansesentre som skal videreføres utenfor Statped.
Komiteen mener det er et klart behov for å videreutvikle den spesialpedagogiske kompetansen gjennom hele opplæringssystemet og satse på FoU-arbeid bl.a. i Statpeds regi. Sentrale skolemyndigheter har et ansvar for å legge til rette for at både lærere, ansatte i PP-tjenesten og i Statped kan få hevet sin kompetanse i takt med behovet hos brukerne.
Komiteen støtter at mandatet for de nasjonale sentrene for matematikk, lesing og leseforskning og for flerkulturell opplæring utvides til også å omfatte oppfølging/samarbeid med PP-tjenesten. Komiteen vil imidlertid påpeke at de nasjonale sentrene fra før hadde et omfattende mandat og legger til grunn at de tre sentrene tilføres økte ressurser for å kunne løse nye oppgaver.
Komiteen vil samtidig påpeke at spesialundervisning har fått et betydelig omfang og legger beslag på store ressurser. Det understreker nødvendigheten av å satse på forskning for å få større innsikt i styrker og svakheter ved dagens organisering og gjennomføring av spesialundervisning. Målet er tidlig innsats, riktig hjelp til riktig tid og klokere ressursbruk. Komiteen støtter derfor at Statped skal ha en overordnet strategi for sin FoU-virksomhet og mener denne må følges opp med økte bevilgninger.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til departementets konklusjoner i meldingens kapittel 6.
Forslag fra mindretall
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Stortinget ber regjeringen inntil videre unngå nedleggelse av statlige grunnskoler på hørselsfeltet for å kunne sikre og opprettholde et kvalitativt godt opplæringstilbud til barn og unge, uavhengig av bosted.