Flertallet sier nei til statlige døveskoler

Grunnskoler for hørselshemmede

Komiteen viser til at mens øvrige statlige spesialskoler er avviklet, eksisterer det statlige grunnskoler for hørselshemmede elever ved Møller i Trondheim, Nedre Gausen i Holmestrand, Skådalen i Oslo og Hunstad i Bergen. En svært liten og synkende andel av hørselshemmede elever i Norge, går ved disse skolene. I løpet av de siste seks årene har elevtallet blitt halvert, og det er i dag mellom 14 og 21 elever ved skolene, hvorav de fleste på ungdomstrinnet. Uten at tilbudet legges om, vil de fleste av disse skolene trolig stå uten elever om få år eller ha så få elever at det vil være vanskelig å opprettholde et forsvarlig faglig og sosialt tilbud. Departementet foreslår derfor å avvikle de statlige tilbudene i Holmestrand, Oslo og Bergen, mens skolen i Trondheim vil bli opprettholdt for å sikre tegnspråkkompetanse, utviling av læremidler for hørselshemmede og for norsk tegnordbok.

De fleste hørselshemmede elever går på sin nærskole, eller ved et eget kommunalt eller interkommunalt tilbud. Om lag 230 elever mottar i tillegg deltidsopplæring i Statped. En rekke kommuner har etablert kommunale hørselstilbud med gjesteelever fra andre kommuner. Slike tilbud finnes i dag i Oslo, Tønsberg, Porsgrunn, Tromsø og Stavanger.

Komiteens flertall, medlemmene fra A, SV og SP, støtter departementet i å ville dreie ressursene over til mer og bedre tilbud om deltidsopplæring.

Komiteen har merket seg at Kunnskapsdepartementet har vært i dialog med Bergen kommune om etablering av et kommunalt hørselstilbud, slik at elevene som har hatt tilhørighet ved Hunstad skole vil få et godt tilbud når Hunstad legges ned (jf. også brev fra Kunnskapsdepartementet v/statsråden 31. mai 2011 om intensjonsavtale om overføring av skoledriften ved Hunstad skoe fra Statped Vest til Bergen kommune).

Komiteen har fått en rekke henvendelser fra foreldre ved Hunstad skole, samt representanter for de ansatte, som ønsker at staten fortsatt skal gi et tilbud til hørselshemmede elever som er hjemmehørende i Bergen og nærliggende kommuner.

Komiteen viser til at en forutsetning for avvikling av Hunstad skole har vært at staten og kommunen i fellesskap kommer til enighet om hva som skal til for å skape en god overgang fra et statlig til et kommunalt, samlet skoletilbud for tegnspråklige elever. I denne sammenheng er det blant annet viktig med kompetanseoverføring fra Statped Vest til Bergen kommune slik at elevene kan få et like godt tilbud som de i dag får ved Hunstad.

Komiteen viser til den politiske intensjonsavtalen som er fremforhandlet mellom Kunnskapsdepartementet og Bergen kommune, som skal ivareta dette.

Komiteen viser til at grunnskoleopplæring er et kommunalt ansvar i Norge, og at staten bare unntaksvis bør drive grunnskoler.

Komiteens flertall, medlemmene fra A, SV og SP viser til at det kommunale nivået sitter med den helhetlige kompetansen som skal til for å gi et godt grunnskoletilbud, samtidig som kommunene og fylkeskommunene vil motta faglig støtte fra Statped når det er ønskelig.

Flertallet viser til at intensjonen med avviklingen av statlig helhetstilbud til hørselshemmede er at ressursene skal opprettholdes og settes inn i et bedre tilbud om deltidsopplæring, foreldreopplæring og veiledning til skoler og kommuner med hørselshemmede elever. Flertallet legger særlig vekt på at Statped må bidra til deltidsopplæring tilpasset ulike behov.

Det er behov for sterkere og bedre statlig støtte for at det lokalt kan gis gode skoletilbud til skoler med hørselshemmede elever, og flertallet har merket seg at meldingen legger opp til at denne støtten trappes opp. Kompetansen på hørselsområdet skal bygges opp i alle Statped-regioner, mens kompetansen på hørselsområdet i dag først og fremst har vært lokalisert til Bergen og Trondheim.

Komiteen understreker betydningen av at skoledriften ved Møller-Trøndelag kompetansesenter opprettholdes. Dette kompetansemiljøet vil ha et særlig ansvar for læremidler, og vil ha nytte av at det gis tilbud til heltidselever i kombiasjon med kompetansesenterfunksjonen.

Komiteens medlemmer fra FrP, H, KrF og V vil vise til at de mest berørte høringsinstansene har motsatt seg nedleggelse av de statlige døveskolene med heltidstilbud til elevene fordi det ikke er sannsynliggjort at elevene vil kunne få et like godt opplæringstilbud i sine respektive hjemkommuner. Disse medlemmene støtter dette og mener det pr. i dag ikke er forsvarlig å beslutte avvikling av statlige heltidstilbud til hørselshemmede.

Disse medlemmene mener likevel det er viktig at Statped-regioner har som målsetting å bygge opp nødvendig kompetanse på hørselsområdet. Regionene må være i stand til å kunne veilede og følge opp kommuner som har forutsetning for å kunne tilby hørselshemmede elever og foreldre som ønsker det, et skoletilbud i nærmiljøet.

Disse medlemmene viser til at det i dag er få kommuner som vil ha hørselshemmede barn i grunnskolen. Kompetansen som bygges rundt et barn vil forsvinne når dette barnet er ferdig med grunnskolen, da det er sannsynlig at det vil ta tid før kommunen vil ha et nytt døvt barn i skolen. Kompetansen i undervisning i tospråklighet, tegnspråk og annen spesialpedagogikk i forhold til døve barn er ikke noe som enkelt bygges opp når det kommer et barn, men må vedlikeholdes og utvikles selv når det ikke er døve elever. Disse medlemmene mener at egne grunnskoler for døve barn sikrer at det pedagogiske tilbudet vedlikeholdes og utvikles, og at disse skolene er viktige for å sikre døve barn et godt tilbud på egne skoler og i hjemkommunen. Skolene er også viktig for barna sosialt sett da de gir en arena hvor barna kan være seg selv og kommunisere fritt med både andre barn og voksne. Dette behovet øker etter hvert som barna blir eldre, når samtaler blir en større del av samspillet med jevnaldrene. Disse medlemmer mener derfor de nasjonale døveskolene ikke bør nedlegges, men opprettholdes slik de er i dag. Det er svært betenkelig at skolene legges ned før kompetansen og systemet som skal ta den i mot er klart. Dette vil sette disse barna i en vanskelig situasjon. Med bakgrunn i dette fremmer disse medlemmene følgende forslag:

STORTINGET BER REGJERINGEN INNTIL VIDERE UNNGÅ NEDLEGGELSE AV STATLIGE GRUNNSKOLER PÅ HØRSELSFELTET FOR Å KUNNE SIKRE OG OPPRETTHOLDE ET KVALITATIVT GODT OPPLÆRINGSTILBUD TIL BARN OG UNGE, UAVHENGIG AV BOSTED.