Turnusordning på tolketjenesten

 

 På Facebook ser vi at noen etterlyser hva NDF gjør for
turnusordning på tolketjenesten. Vi forstår folks frustrasjon over ikke å få
tolk når de skal ha det og dette er en sak NDF har jobbet mye med. I hvert møte,
og i brev til både NAV, Arbeidsdepartementet og Stortingskomiteen har vi krevd
døgnåpen tolketjeneste. Utredningen i 2008 støttet opp om dette også, men vi
ser ingen oppfølging i praksis. Det eneste som er skjedd er utvidet åpningstid
for bildetolktjenesten og et forslag om åpningstid fra 0700-1700 på
tolketjenesten - men det løser ikke problemet med tilgang til tolk på kveldstid
og i helger! Det kreves mer press, ikke bare fra organisasjonene men også fra
hver enkelt som benytter tolketjenesten. Vi opplever i møter at NAV aldri
mottar klager, Arbeidsdepartementet viser til statistikker med 90 % dekning av
tolkeoppdragene. Men vi gir selvsagt ikke opp ? men vi må stå sammen. Når du
opplever å ikke få en tjeneste du har rett til ? klag til tolketjeneste ? og
skriv gjerne leserbrev ? innlegg i nettdebatter osv. Kampen for våre rettigheter
må bli mer synlig i samfunnet ? og da må vi jobbe sammen.

Sissel Gjøen

Interessepolitisk rådgiver