DEMONSTRASJONSVIDEO
Fra 09.12.2013 lanserer tolketjenesten i NAV en nettløsning for å bestille tolk for døve, døvblinde og hørselshemmede. Løsningen
kan enkelt legges som en snarvei på din smarttelefon.
Ved å bruke den nye nettløsningen, sørger du for at tolketjenesten
får de nødvendige opplysningene for å kunne behandle bestillingen
din raskt. Nettløsningen finner du på denne adressen: www.nav.no/tolkebestilling
Bestiller du tolk via den nye nettløsningen, får du automatisk en kopi av bestillingen på e-post. I e-posten finner du også
kontaktinformasjon til tolketjenesten om du får behov for å ta kontakt om bestillingen.
Lage snarvei på smarttelefoner
Har du en iPhone eller en smarttelefon som bruker Android operativsystem, kan du raskt lage en snarvei til nettløsningen på mobilen din.
iPhone
Start Safari (nettleseren) på mobilen, og skriv nav.no/tolkebestilling i adresse- og søkefeltet
Trykk på symbolet for videresending, og velg "Legg til på Hjem-skjerm"Kall snarveien for "Bestille tolk", og trykk på "Legg til"
Android-telefoner
Start Internett på mobilen, og skriv nav.no/tolkebestilling i adresse- og søkefeltet
Trykk på "Valg-tasten" (åpner en liste med alternativer som er tilgjengelige for gjeldende skjermbilde), og velg "Legg snarvei til på startskjermen"
Selv om det fortsatt vil være mulig å bestille tolk på «gamlemåten» ved å bruke sms, e-post eller å ringe tolketjenesten,
oppfordrer vi til å prøve bestillingsskjemaet og ta nettløsningen i bruk. Dette vil gi bedre og raskere tolkeformidling.