Bakgrunn
Arbeidslivsutvalget ønsker å prøve ut likemannsordning (arbeidslivskontakt) for døve som er i arbeid og for døve som ønsker å komme inn i arbeidslivet. Bergen Døvesenter og Oslo Døveforening har sagt ja til å delta i en forsøksordning der vi vil prøve ut ulike modeller i likemannsarbeidet.
Utprøvingen varer i første omgang i 2007. Når man har høstet erfaringer er det meningen å utvide tilbudet til alle døveforeningene som ønsker å delta i arbeidslivskontaktordningen.
På bildet ser vi seminardeltakerne. Venstre foran: Kristin Gulbrandsrød, Britta B Wold, Svein Sundkvist (arb livkontaktperson Oslo) Bjørn A. Kristiansen.Venstre bak:Rune Anda, Ann Liss Opdahl (arb livkontaktperson i Bergen), Vidar R Sæle, Knut Dønnessen, Knut Bjarne Kjøde og Arvid Hauge (arb livkontaktperson i Bergen)
Hva er likemannsarbeid?
Det er en erfaringsutveksling mellom to mennesker som forstår hverandre, der likemannen (den erfarne) kan gi råd og veiledning, samt være støtte for den andre i bestemte situasjoner. Sagt med andre ord kan likemann fungere som en samtalepartner for den som trenger råd og veiledning.
En likemann har taushetsplikt. Det betyr at samtalene som likemannen har med døve ikke kan fortelles til andre. Det er et viktig poeng for å kunne skape et trygt forhold mellom likemann og den døve. Døveforeningen eller Norges Døveforbund får ikke vite hvem likemannen har snakket med eller fortelle i detalj hva man har snakket om.
Arbeidslivskontakt
En arbeidslivskontaktperson er en døv likemann som døve kan kontakte hvis de ønsker å diskutere, få råd og tips som er knyttet til arbeidslivsrelatert tema.
Vi alle opplever både oppturer og nedturer ? det kan også skje innen arbeidsliv. Det kan være godt å få snakke med noen når man føler at man stanger mot veggen og trenger en samtalepartner for å lufte ut sine tanker og finne mulige løsninger for å nå de mål man selv har satt.
En arbeidslivskontakt erstatter ikke de faglige funksjoner som for eksempel NAV, NAV ved hørselskonsulenter /SYA, fagforening, skoler, hjelpemiddelsentralen og Rycon har.
Arbeidslivskontaktens viktigste funksjon er å være en diskusjonspartner for en som ønsker råd eller veiledning. En arbeidslivskontakt kan foreslå at den døve tar kontakt med en faglig instans (for eksempel NAV) hvis arbeidslivskontakten mener det er riktig for den døve i den konkrete situasjonen.
Hvorfor gjør vi dette?
Norges Døveforbund ? og døveforeningene får med jevne mellomrom henvendelser fra døve som har spørsmål knyttet til arbeidsliv. Det kan være personer som ikke får jobb, eller som opplever problemer på jobben sin.
Vi ser at det er behov for å starte opp likemannsordning på lokalt plan, slik at døve som ønsker å snakke om sin jobbsituasjon kan treffe mennesker som forstår situasjonen. Det blir fremmed å kommunisere via e post eller teksttelefon.
Tema som den døve ønsker å diskutere kan for eksempel være behov for tiltak/tilrettelegging, tolkemangel eller konflikt med sin overordnede/kollegaer på jobben.
Ofte kan det være små ting som skal til for å kunne bedre situasjonen sin. Det kan derfor være nyttig og trygt å kunne snakke med en annen døv om dette.
Dette tilbudet gjelder for alle døve, både medlemmer og ikke medlemmer.
Diskusjonskveld i Oslo og Bergen.
For de som ønsker du å vite mer om tilbudet vil Oslo Døveforening arrangere en temakveld om døve og arbeidsliv onsdag den 18. april kl. 19.00 i Dronningensgt 6.
Bergen Døvesenter arrangerer tilsvarende temakveld torsdag den 19. april kl. 19.00 i Døvesenteret.
I Oslo har vi Svein Sundkvist som arbeidslivskontaktperson, og i Bergen er det
Ann Liss Opdahl og Arvid Hauge. Kom til diskusjonskveldene som Bergen og Oslo skal ha og få mer informasjon!