Døve med cochleaimplantat

De 4 organisasjonene skriver:

Vi er verken imot CI eller at døve barn får hjelp med hørselen. Tvertimot. CI er et avansert høreapparat som fungerer godt for mange døve barn. Men vi reagerer når leger og andre fremstiller CI som et teknisk vidundermiddel som gjør barnet hørende og derfor ikke har bruk for tegnspråk. Barnet blir ikke hørende, men i stedet tunghørt og har bruk for tegnspråk i alle de situasjoner i livet hvor hørselen, selv ved hjelp av CI, ikke er bra nok.Hvis og når CI fjernes er personen døv og avhengig av kommunikasjon på tegnspråk.

Noen kan ved hjelp av CI oppfatte lyder så de klarer å kommunisere på talespråk. For andre fungerer ikke dette. Det kan skyldes at personen ikke trives med sitt implantat, at det ikke fungerer av tekniske årsaker - eller at det helt enkelt ikke gir den lydkvalitet som en hadde håpet på.

Vi tror at mange foreldre på feil grunnlag har fått den oppfattelsen at deres barn blir fullt hørende med CI. De plasserer derfor sitt barn i hjemmeskolen og velger bort tegnspråk på barnets bekostning. Dette tror vi kan få ulykkelige konsekvenser for barnet når det kommer i tenårene, og i resten av livet. Følelsen ved å være utenfor fellesskapet ved idrett, bading, lek og og ståk er blitt nevnt for oss av unge med CI. Det finnes mange situasjoner der CI ikke kan brukes og man en faller derfor utenfor vennenes talespråklige fellesskap. Har barnet derimot lært seg tegnspråk allerede som liten, har en valgmulighet - han eller hun kan velge tegnspråk istedet. Hvis barnets foreldre utelukkende har satset på CI, har de ikke denne valgmuligheten.

Barn med CI har også bruk for tegnspråk. Det gir en stor trygghet om en har lært seg tegnspråk som barn. Et barn som har foreldre med hver sitt morsmål oppmuntres til å lære deg begge språk fra barnsben av. Flerspråklighet blir sett på som en fordel på mange områder. Foreldre vil aldri få kritikk av sitt døve barn hvis det lærer seg tegnspråk. Men risikoen er stor for at foreldre må stå til ansvar for en avgjørelse om at de har nektet sitt barn tegnspråk - når barnet er voksen.

Barn er intelligente og klarer å skifte mellom språkene. Vi mener at alle døve og tunghørte barn, med eller uten høreapparat eller CI, skal sikres undervisning i begge språk. De skal ha adgang til, lære seg og utvikle sine evner i tegnspråk fra tidlig alder og i hele deres skoletid, uansett skoleform. På den måten får vi trygge barn som gjennom hele livet selv kan avgjøre når de vil kommunisere på svensk og når de vil kommunisere på tegnspråk. Å beherske tegnspråk er en trygghet, ikke minst hvis hørselen blir dårligere senere i livet. Vi er derfor ikke imot CI, vi er for tegnspråk.