Syn på saken...

Vil være vanlig flypassasjer

I forrige nummer av DT sier SAS at de «går ut fra at de fleste døve i dag har teksttelefon,» og at døve skal opplyse om at de er døve ved bestilling over telefon. Videre skal gatepersonalet informeres om at passasjeren er døv og «forklarer sin situasjon».

 

Jeg reiser mye med fly, omtrent ukentlig, og de døve jeg kjenner som også reiser mye, bestiller alltid flybillettene på internett. Å bestille flybilletter på internett er like lett for døve som for hørende, fordi det kreves ikke hørsel for å benytte websidene til SAS eller Norwegian. Websidene er tilgjengelige for døve fordi det ikke baserer seg på hørsel. Det er tilgjengelig for både døve og hørende, og samsvarer mer med prinsippene om universell design ? tilgjengelighet for alle.

 

Nettopp dette prinsippet bryter SAS når de sier at vi bør bestille gjennom telefon og gjøre personalet oppmerksom på «vår situasjon». Dette bryter med tanken bak universell design og viser en mentalitet om at døve er «spesielle» og må tas spesielt hensyn til. Det er en tankemåte som er avleggs, som vi ikke skal godta.

 

Hadde flyselskapene gjort det så enkelt som at gatepersonalet bare skrev opplysningene på en pc slik at det kom opp på skjermen enkel informasjon som forsinkelse, ny tid, ny gate eller kansellering, og samtidig opplyst om det gjennom høyttalerne, ville både hørende, døve og blinde passasjerer fått informasjon og fått lov til å være voksne, selvstendige individer som står på lik linje med A4-passasjereren. Voksne mennesker ønsker å benytte tjenester og tilbud uten å måtte bli behandlet som krevende eller spesielle passasjerer med spesielle behov. Jeg vil ikke ha merkelappen «funksjonshemmet» når jeg tar fly, jeg vil bare være en vanlig passasjer som sjekker inn på innsjekkingsautomat, finner riktig gate selv, setter meg på flyet og leser en bok uten å bli behandlet som en inkompetent eller hjelpetrengende reisende.

 

Funksjonshemming er et resultat av misforhold mellom omgivelsenes krav og individets forutsetninger. Ikke engang begrepet «funksjonshemmet» er politisk korrekt lenger; man sier at personer har nedsatt funksjonsevne. Personlig liker jeg ikke engang å få merkelappen «nedsatt funksjonsevne» ? døve har i mine øyne ikke nedsatt funksjonsevne, men andre betingelser for å fungere normalt.

 

Vi sier ikke at hørende har nedsatt funksjonsevne i forhold til oss fordi de for eksempel ikke kan kommunisere flytende gjennom et vindu eller i så støyende omgivelser at de ikke kan oppfatte tale. Det er omgivelsene som skaper funksjonshemming, og på en flyplass har flyselskapene ansvar for omgivelsene. De skaper funksjonshemming når de ikke skaper omgivelser som fungerer både for døve og hørende. Ansvaret er hos flyselskapene. De lager problemene gjennom dårlige løsninger. Ikke vi døve, som er betalende kunder.

Finn Arild Thordarson

 

 

Hvorfor bare i Oslo?

Jeg ser ofte på tekst-tv side 771 at Teater Manu har lørdagskafe med foredrag. Av og til er det kjente kunstnere fra utlandet som kommer, men hvorfor bare i Oslo? Hvorfor får ikke vi som bor i andre byer også mulighet til å følge med på foredragene, hvorfor ikke la foredragsholderen reise på turne?

Jeg synes Teater Manu blir mest et teater for døve som bor i Oslo, og det sier jeg er feil. Det samme med ungdomsteateret som Manu driver. Det er veldig gøy for ungdommene i Oslo å få spille teater med dyktige instruktører, men ikke gøy for oss som bor langt fra Oslo. Vil Manu hjelpe med ungdomsteater også i de andre store byene? Jeg synes Teater Manu er veldig bra, men jeg mener det skal være et teater for døve i hele Norge og ikke bare for døve i Oslo.

Hilsen en teaterinteressert