Loven er blitt kritisert for at den ikke gir rett til tilgang til varer, tjenester og informasjon. Plikten til universell utforming i Diskriminerings ? og tilgjengelighetsloven imøtekommer ikke alle brukerbehov.
Norges Døveforbund deltar i en referansegruppe i Barne- og likestillingsdepartementet (BLD) for å kartlegge hvilke varer, tjenester og informasjon rettet mot allmennheten det er vanskelig å få tilgang til i dag, og hvilke grupper som blir berørt av manglende tilgjengelighet. Utredningen skal foreslå rettslige og ikke-rettslige tiltak. Dette skal også sees i sammenheng med FN konvensjonen om rettigheter for personer med nedsatt funksjonsevne og forslag til nytt EU-direktiv om likebehandling.
Utredningen skal sendes på høring og være ferdig innen 1. juli 2009.
Samtidig med dette arbeidet er Kultur- og kirkedepartementet (KKD) i gang med å se på teksting / tegnspråktolking av digitale medier, en utredning som må sees i sammenheng med utredningen av tilgang til varer, tjenester og informasjon.
Norges Døveforbund har spesielt pekt på disse områdene:
Kultur
Filmfremsyning/ teater
-
Alle norske spillefilmer som får statstøtte skal tekstes
-
Alle norsktalende spillefilmer som vises på kino skal være tekstet
-
Alle norske TV kanaler, også lokal-tv skal tekste / tegnspråktolke sine programmer
-
Det skal være mulig å hente ut tekstet / tegnspråktolket versjon av alle norskproduserte radioprogrammer
-
Det må produseres et rikt utvalg av barnebøker fortalt på tegnspråk for aldersgruppen opp til 10 år.
-
På større offentlige og private åpne arrangementer skal det være tegnspråktolk
-
Tegnspråktolking av teater
-
Teksting av sendinger på WEB ?TV og lagrede TV-programmer
Direkte tilgang til nyhetsbegivenheter for eksempel taler (store offentlige arrangementer), pressekonferanser
-
Tegnspråktolking av direkteoverføringer i norske medier og interne medier som Stortingets overføringer, pressekonferanser, appeller ved demonstrasjoner og offentlig informasjon.
Nødmeldetjeneste ? nødvarsel ? eks flom.
-
Kunne varsle om nød (110, 112, 113) via SMS uansett hvor man befinner seg.
-
Kunne motta varsling om for eksempel katastrofer, via SMS
Telekommunikasjon
-
Alle tjenester som krever telefonisk henvendelse må også kunne gis / nås via SMS (eks feilmelding, endring av flybilletter og bestilling av varer og tjenester)
-
Universell utforming av telefoner ? må inneha kommunikasjon for tekst, tale og bilde. Døve må kunne ringe alle typer tlf og ikke være avhengig av hjelpemiddelsentralen.
Samferdsel
-
All informasjon som gis auditivt skal gis visuelt. Gjelder både ved avgang og ankomst samt ombord. Ikke bare sanntidsinformasjon men ALL informasjon må gis visuelt.
-
Informasjon ifm billettkjøp, boarding, endringer osv skal også gis via SMS.
-
Sikkerhet og rømningsrutiner må ivaretas ved visuell informasjon
Tolketjeneste
-
Det må defineres som lovbrudd når man ikke får tolk ? når det er bestilt
-
Tilgang til tolketjeneste hele døgnet må realiseres
Helse
-
Døve som trenger sykehjemsplass /omsorgsbolig må få velge tilbud i tegnspråkmiljø
-
Kontakt med helsevesenet via SMS og e-post (for eksempel ved bestilling av legetime).
Serviceyrker
-
Offentlige kontorer har ansvar for bestilling av tegnspråktolk.
-
Alle som jobber i serviceyrker må beherske det internasjonale enhånds-alfabetet.
-
De som tilbyr (annonserer)tjenester, for eksempel kjøreskoler, voksenopplæringskurs med mer har ansvar for å skaffe tegnspråktolk, dersom noen deltakere ønsker dette.
Mer informasjon om Diskriminerings ? og tilgjengelighetsloven får du ved å klikke på denne linken
http://www.ldo.no/no/Funksjonsevne/Forside/Storre-frihet-med-diskriminer...