Mandag 19. 07 åpnet den 21. internasjonale kongressen om utdanning for døve (ICED - International Congress on the Education of the Deaf). ICED er et viktig forum der forskere, lærere og andre personer som jobber med spørsmål knyttet til undervisning og språkutvikling for døve møtes for å diskutere og presentere sine forskjellige metoder. ICED har for mange døve hatt et dårlig rykte etter konferansen i 1880 i Milano som vedtok at tegnspråk ble forbudt å bruke som undervisningsspråk i skole for døve. Døveforbund verden over har lenge prøvd å få senere konferanser til ta avstand fra Milano konferansens syn, og anerkjenne tegnspråk som et likeverdig og viktig undervisningsspråk for døve. Det har vært vanskelig å få konferansen til å trekke tilbake påstanden fra 1880, blant annet da det hvert år er nye land og nye personer som arrangerer å deltar på konferansen. Årets arrangører i samarbeid med den lokale døveforeningen i British Colombia, Canada, imponerte alle deltakerne ved å ta et klart og tydelig oppgjør med verdiene fra Milano konferansen 1880. Fordi årets arrangør ikke har noen forbindelse med arrangørene av Milano konferansen, og ikke selv har vært representanter for verdiene presentert i 1880, kunne de ikke direkte be om unnskyldning for det som ble vedtatt i 1880, men de anerkjente at resolusjonen mot bruk av tegnspråk i undervisning av døve var et fatalt feilskritt. Pressemeldingen som ble presentert på konferansen innholdt følgende: ? Avviste alle resolusjoner vedtatt på Milano kongressen som forbød bruk av tegnspråk i utdanningsprogram for døve elever. ? Anerkjenner med beklagelse de avgjørende effektene av Milano kongressen og dens vedtak. ? Oppfordrer alle nasjoner til å sikre at deres utdanningsprogrammer for døve aksepterer og respekterer alle former for språk og alle kommunikasjonsmetoder. Dette er en selvfølge i et menneskerettighetsperspektiv, og det følger også FNs konvensjon for funksjonshemmede som har blitt ratifisert av 85 land i løpet av kun de få årene den har vært aktiv. FN konvensjonen representerer et paradigmeskift i forståelsen av og synet på funksjonshemmede personer. Den anerkjenner funksjonshemmede som individer ikke bare objekter. Den gir også direkte anerkjennelsen av tegnspråk og oppfordrer landene som skriver under å inkludere tegnspråk, både lingvistisk og kulturelt, i sine utdanningssystem. Kongressens vedtak og FNs konvensjon for personer med funksjonshemminger peker begge i samme retning, og gir oppreisning og støtte til n mer fullverdig utdanningssituasjon for døve verden over. For å lese alle presseuttalelsene fra konferansen: