Statssekretær besøkte Hunstad

Foreldrelaget ved skolen var vertskap, og ca 100 foreldre og elever fulgte spent med da statssekretæren orienterte om vedtaket som Kunnskapsdepartementet har gjort om at Hunstad skole (og Skådalen og Nedre Gausen) skal nedlegges fra sommeren 2014.

Statssekretærens argumenter er at Staten ikke skal drive grunnskoler, det er kommunenes ansvar. - Når Stavanger kommune og Oslo kommune klarer det, hvorfor kan ikke Bergen kommune klare å drive en skole for hørselshemmedee, spurte hun. Et annet av hennes argumenter er at elevtallet på skolen er så lavt (18 heltidselever) at det ikke kan forsvares å ha en egen skole. Hun tok imidlertid med seg informasjonen om at antal deltidselever har gått opp, slik at det samlete antall elever på Hunstad har økt de siste årene, til sammen 54 elever i 2010. Og at disse elevene er der gjennomsnittlig 6 uker for året.

Både foreldre til heltidselever og deltidselever pratet varmt for at staten bør videreføre skolen i Bergen. Men alle er enige om at selve skolebygget flyttes til Nattland skole og der samlokaliseres med nærmiljøskolen. Dette er nedfelt i en intensjonsavtale mellom Staten og Bergen kommune i 2007, og foreldre står beinhardt på at denne avtalen skal oppfylles. Lisbet Rugtvedt fortalte at Undervisningsdirektoratet er i forhandlinger med Bergen kommune om skolen som er ferdig planlagt.

For oss som ser det utenfra kan det virke som om departementet nå prøver å løpe fra regningen for skolen og vil kaste alle utgiftene over på kommunen. Da føyer denne saken seg inn i en rekke saker den rødgrønne Regjeringen og den borgerlig styrte Bergen kommune er på kollisjonskurs. Tragisk om den typen konflikter skal ramme helt uskyldige døve elever.

Statssekretær Lisbet Rugtvedt sa at hun lærte mye av besøket på Hunstad, men de mest krevende spørsmål kunne hun ikke svare på, som for eksempel:
* Hvilke faglige pedagogiske grunner som ligger til grunn for å nedlegge de statlige skolen?
* Hvorfor departementet mener at deltidselevene skal få undervisning av Statped og ikke som i dag i et levende tegnspråklig skolemiljø?
* Hvorfor departementet har proklamert nedlegging av Hunstad før de har noe sikkert annet alternativ å henvise elevene til?
* Hvordan departementet kan garantere at den enkelte kommune i Hordaland og Sogn og Fjordane vil betale for elever som har behov for å kjøpe plass på en eventuell kommunal skole for hørselshemmede i Bergen?
* Hvordan departementet kan ivareta det faglige miljøet på Hunstad skole?