Fremlegging av stortingsmelding 18. 2010-201 ?Læring og felleskap?

 

Fremlegging av stortingssmelding 18 2010-201 ?Læring og felleskap?

 

Fredag 8. april la kunnskapsminister Kristin Halvorsen frem stortingsmeldingen ?læring og felleskap?. I en times seanse pratet Halvorsen om de kommende tiltakene for spesialundervisningen fremover.

 

Kristin Halvorsen presenterte en rekke tiltak, men pratet lite om selve døveskolen. Det som derimot er klart er at kunnskapsdepartementet fremdeles står fast på begrunnelsen om å legge ned døveskolene.

 

Halvorsen pratet spesielt om at det er flere som får spesialundervisning i dag enn før. Det ble forklart at mange flere 10. klassinger enn 1. klassinger får spesialundervisning. Årsakene til dette kunne være mange, men hovedpoenget var at man skulle snu trenden ved å gi flere spesialundervisning i starten, og heller gi mindre senere hvis behovet fremdeles ikke er til stede.

 

En omorganisering av Statped skal gjennomføres. Blant annet skal Statped samorganiseres i fire regioner: Nord, Midt, Vest og Sørøst. Videre vil departementet at Statped skal organiseres som én virksomhet med én felles ledelse.

 

I hørselssektoren slår statsmeldingen fast at Statped skal få et styrket tilbud ved hjelp av diverse tiltak. En avvikling av døveskolen i 2014 skal gi kommunene god nok tid til å planlegge tilbud. Hva som skjer med de som ikke får søkt seg inn på skolen i 2012, vites ikke.

 

På spørsmål om hvorfor kunnskapsdepartementet vil gjennomføre en nedleggelse av døveskolen selv om opposisjonspartiene, foreldre og elever selv er i mot, og når flere av medlemmene fra Midtlyng-utvalget sier det er uforsvarlig å legge ned, uten å ha et fullgodt alternativ, svarer Halvorsen at hun lover at alt skal være på plass til 2013-2014. Hun presiserte også at det i Bergen var spesielle utfordringer, men at de i dag er i dialog med kommunen. Halvorsen mente hørselshemmede barn som ikke tilhørte Bergen kommune kunne få plass på Nattland skole, men kunne ikke si svare på om det ville bli et internattilbud til dem som måtte trenge det.

 

I en pressemelding fra Norges Døveforbund er man bekymret for integreringen, og støtter seg til riksrevisjonens nylige rapport om spesialundervisning. Halvorsen sier at Riksrevisjonens nylige slakt av spesialundervisningen, ikke vil få konsekvenser for denne planleggingen. Døveforbundet sier videre i pressemeldingen at:

 

- Idealet om inkludering er vel og bra, men det skaper også forventninger verken hørselshememde eller kommunene klarer å leve opp til ? noe som også riksrevisjonen påpeker.

 

- Å akseptere at hørselshemmede barn trenger hverandre, er ikke et nederlag for inkluderingstanken ? det er å ta den på alvor.

 

- Hørselshemmde elvere må utgjøre flertallet i et klasserom for optimal læring, og kommunikasjon og trivsel.