Norges Døveforbund ber om en utredning av skoletilbud på norsk tegnspråk

Norges Døveforbund har hatt et møte med Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen idag.
Vårt budskap til Stortinget er at departementet må få nedleggingssaken tilbake for en grundigere utredning. Vi er positive til reorganisering av skoletilbudet, men vi krever at opplæringssituasjonen til hørselshemmede barn i Norge kartlegges, og at kunnskap og dokumentasjon innhentes før det gjøres tiltak. Flere undersøkelser vil bli publisert i løpet av ett år eller to, og disse undersøkelser vil være til stor nytte for planlegging og evt. omorganisering av undervisning på tegnspråk. Kunnskapsdepartementet må ta seg tid til å vente på resultater av undersøkelser som vil ha stor betydning for beslutningene som skal tas. Inntaksstoppet til de statlige skolene for hørselshemmede må heves, og undervisningsmiljøene må ikke bygges ned før et likeverdig tilbud er etablert.

Norges Døveforbund ønsker å komme i dialog med Kunnskapsdepartementet om hvordan undervisningen av døve og tunghørte skal organiseres i framtida. Vi trenger kartlegging, kunnskapshenting og utredning av konsekvensene. Brukerorganisasjonene må bli tatt aktivt med, og brukerkompetanse må anerkjennes som reel kompetanse.
Kunnskapsdepartementet må også lytte til døve og tunghørte barn før de tar avgjørelser somn får store konsekvenser for deres fremtid. Barna selv må bli hørt, og det må bli slutt på bruddene på FNs barnekonvensjon. Vi oppfordrer også departementet til å opptre proaktivt i forhold til FNs handikapkonvensjon og den kommende Språkloven.

Les våre notater: