Foreldre- og oppvekstutvalget ved leder Beata Slowikowska
Norges Døveforbund.
Norges Døveforbund har mange saker, og den viktigste sak
dreier seg om skole for døve og hørselshemmede barn. Stortinget besluttet for
et år siden at 3 av 4 statlige døveskoler skulle nedlegges. Den ene skolen som
ikke blir nedlagt ligger i Trondheim, Møller Kompetansesenter.
Utvalget fokuserer derfor nå om tegnspråklige skolemiljø for
døve og hørselshemmede barn som integreres i hjemskoler er tilstrekkelig, samt
kompetanseheving på tegnspråk hos lærere. Vi deltar som brukermedvirker hos
omorganisering av StatPed, og vi arbeider for å styrke tilbudet på
deltidsopplæring.
Tegnspråk er en viktig del av oppvekst hos døve og
hørselshemmede barn, og vi jobber også aktivt for å gi tegnspråk i en tidlig
alder, allerede i barnehage.
I følge Opplæringsloven, paragraf 2,6, har døve og
hørselshemmede elever rett til tegnspråk i og på undervisning, og på denne
måten ser tegnspråk som et selvstendig språk. Det gjør det ikke når tegnspråk
er blitt brukt som metode i spesialpedagogisk tiltak under paragraf 5,1.
Vi anser skolesaken svært viktig fordi at disse barna er vår
fremtid, og at tegnspråk er en selvfølgelig for dem!