Tema var om tilgang til tolk om kvelden. http://tv.nrk.no/serie/kveldsnytt
Dessverre ikke tekstet så fikk vi det på tekst:
Det som ble sagt under innslaget i Kveldsnytt søndag
13. april 2014:
Døve og hørselshemmede må få tolketjeneste også
etter kontortid, det krever NDF. I dag må de rundt 5000 døve og hørselshemmede gjøre
det de trenger tolk til på dagtid. Hun klarer fint å bestille en kakao alene,
men for Maren som har vært døv hele livet, er det mye hun ikke kan gjøre uten
en tolk til stedet. Hun er fortvilet over at hun på ettermiddag og kveldstid
har vanskeligheter med å få tolk til alt fra foreldremøter til fritidsaktiviteter
(Maren) Man blir jo isolert, det er tøft, og jeg merker at det er et stort tap for meg at
jeg ikke få tak i tolk til sånne ting.
Folketrygdloven gir rett til tolk i dagliglivet for å kunne delta i samfunnet. Men etter kontortid er det bare frilanstolker
tilgjengelig for tolketjenesten i NAV, og de kan si nei til oppdrag.
(Bjørn A. Kristiansen) NDF mener det er på høy tid å sørge for at døves behov sikres hele døgnet. Det er jo slik at døve også er døve etter kl 16:00, så behovet for tolketjeneste er det samme om det er i kontortiden eller det er på kvelden.
Også Tolkeforbundet ber om en slik ordning, da de korte oppdrag på kveldstid ikke lønner seg for frilansere. De kaller tolketjenesten
for ineffektivt organisert. Det er ikke NAV enig i.
(Liv Welde Johansen) Jeg vil ikke si at vi er dårlig organisert, men jeg ser jo at noen brukere ikke får dekket noen av de oppdragene de har behov for på
ettermiddag/kveld.
Foreløpig er en turnusordning ved for tegnspråktolker ikke diskutert hos NAV; men de har startet opp et forsøksprosjekt i tre fylker,
hvor de vil prøve å bruke fast ansatte tolker mer.
(Liv Welde Johansen) Nå håper vi at forsøket i disse tre fylkene vil kunne gi oss noen svar
på dette her, se hvordan vi kan jobbe bedre.
Journalist: Julie Wentzel Frøland